۴۷ درس کلیدی برای طراحان UI و UX [بخش ۳]

47 key lesson for ui ux designers

۲۱. الگوهای استفاده فردی

| image 59

مشابه پیش فرض های هوشمند، ما می توانیم از قبل گزینه ای را انتخاب کنیم که مختص هر کاربر باشد.

به عنوان مثال اگر کاربر وارد شده ما مرتباً غذای ویتنامی سفارش می دهد، می توانیم آن غذا را از قبل انتخاب کرده و گزینه های مربوط به آن گزینش را نمایش دهیم.

هرچه ورودی های ما هوشمندتر باشد، تجربه (ux) بهتری برای کاربران ما به وجود می آید.

این می تواند برای خطوط هوایی یا نرم‌افزار مسافرتی هم مفید باشد. هنگامی که یک وب سایت رزرو می‌داند که شما معمولا از و به کجا پرواز می کنید، این گزینه ها می توانند به عنوان پیش فرض شما تنظیم شوند.

۲۲- از عناصر بصری استفاده کنید

| image 58

گاهی اوقات گزینه های موجود در یک لیست کشویی عناصر بصری هستند. به جای قرار دادن آنها در یک کشویی، ما باید رابط کاربری خود را طوری طراحی کنیم که آنها را همانطور که هستند نمایان کنیم.

ما این را به طور مکرر با گزینه های رنگ در سایت های تجارت الکترونیک مشاهده می کنیم. نمایش گزینه های انتخاب رنگ کالا یک تجربه بهبود یافته نسبت به یک لیست کشویی است.

۲۳. از لیست جعبه ای استفاده کنید

| image 57

برای دیدن گزینه های لیست کشویی نیاز به کلیک بر روی آنها است. در مقابل، لیست جعبه ای به کاربر امکان می‎دهد گزینه ها را بدون مخفی شدن در لیست کشویی، ببیند.

لیست های جعبه ای می توانند شامل چک لیست (checkboxes)، دکمه های رادیویی (radio buttons) یا سوئیچ (toggle switches) باشند.

اغلب هنگام نمایش دسته ها، اندازه، دامنه قیمت، رنگ و غیره، لیست های جعبه ای در وب سایت های تجارت الکترونیک مورد استفاده قرار می گیرند.


| image 60

توسعه مهارت های اجتماعی برای موفق بودن در حرفه UI و UX حیاتی است.

مقاله اصلی – ۱۰ مهارت نرم برای طراحان UI و UX

۲۴. بازخورد

| image 62

دادن بازخورد سازنده و پاسخ به بازخورد کمتر سازنده مهارتی مهم است که می تواند برای بسیاری از طراحان جدید ناراحت کننده باشد.

عدم آگاهی از مهارتهای اولیه بازخورد، مشتریان را به ارائه بازخورد مبهم و بی ارزش مانند “آیا می توانیدکاری کنید که توی چشم باشد؟» رهنمون می کند.

برای ارائه بازخورد موثر، باید شفاف و مشخص باشیم. «تصاویر استفاده شده در صفحه مشاغل ما فرهنگ ما را به خوبی نشان نمی دهد. بیایید یک فضای مفرح و آرام نشان دهیم تا بتوانیم با کاندیداهایی که امیدواریم آنها را جذب کنیم بهتر ارتباط برقرار کنیم» بازخوردی مفیدتر از «کاری کنید که توی چشم باشد» است.

وقتی نوبت به دریافت بازخورد می رسد، مهم است که دقیقاً آنچه را که می خواهیم درباره آن بازخورد بگیریم، تعریف کنیم. ما همچنین باید نسبت به بازخوردی که دریافت می کنیم ذهن بازی داشته باشیم و به طور مداوم بخواهیم ورودی مبهم را روشن کرده یا با دقت بیشتری شرح دهند.

۲۵. گوش دادن فعال

| image 61

گوش دادن فعال به معنای تمرکز روی شخص مقابل است و نه فکر کردن در مورد افکار، عقاید یا ایده هایی که در ذهن ما بالا و پایین می شود.

تاثیر این مهارت در هنگام مصاحبه با مشتریان، صحبت با همکاران یا جمع‌آوری دانش درباره یک مشکل تجاری از مشتری است.

گوش دادن فعال فقط به درد حرفه طراحی ما نمی خورد- بلکه به ما در دوستی، مصاحبه، روابط صمیمی یا هر چیزی که ارتباط با مردم را در بر می گیرد کمک خواهد کرد.

مقاله فوربس به نام ۱۰ قدم تا رسیدن به «گوش دادن موثر»، مطالعه بسیار خوبی است برای هر کسی که می‎خواهد مهارت شنیدن فعال را بهبود بخشد. اینها نکات مورد علاقه من در مقاله است:

  1. با گوینده رو در رو شوید و ارتباط چشمی خود را حفظ کنید
  2. به کلمات گوش دهید و سعی کنید آنچه گوینده می گوید را تصور کنید
  3. وسط حرف نپرید و «راه حل» های خود را تحمیل نکنید
  4. صبر کنید تا سخنران مکث کند و سوالات شفاف کننده خود را بپرسد
  5. فقط وقتی سوال کنید که می خواهید مطمئن شوید که درست متوجه شدید
  6. به گوینده بازخورد منظم دهید (کلامی یا غیرکلامی)

۲۶. هر ارتباطی یک پروژه UX است

تصویر برای ارسال

وقتی برای همکار، ارباب رجوع یا مشتری خود ایمیل، پیام، پیامک یا نامه پستی می فرستیم، مهارت خوبی است که در برقراری ارتباط به گونه ای عمل شود که نیاز به زحمت کمتری از طرف دیگر باشد.

اینکه هر ارتباطی یک تجربه یکپارچه برای افرادی باشد که با آنها کار می کنیم لذت کار با ما و اعتبار ما را به عنوان یک طراح UX بیشتر می کند.

به جای ارسال پیام هایی که شخص دیگر را ملزم به انجام کارهایی مانند «من مطمئن هستم محصولی وجود دارد که می توانیم برای هدفی که داریم از آن استفاده کنیم» باید کار را برای او آسان کنیم و جمله ای بگوییم مثل: «من تحقیق کردم و محصول x، y و z را پیدا کردم که می تواند مسئله استخدام ما را حل کند.»

سرمایه گذاری فقط چند دقیقه بیشتر در پیاممان می تواند در تجربه دیگران در هنگام کار با ما تفاوت چشمگیری ایجاد کند.

۲۷. خود ستایی را کنار بگذارید

تصویر برای ارسال

ما عاشق وقتی هستیم که مردم از ما تعریف و تمجید می کنند، این ماهیت انسان است. اما مهارت خوبی است که بتوانیم خود (و نفس خود) را از کار طراحی خود جدا کنیم.

هنگام انجام بازخورد، تمرکز بر زمینه های پیشرفت بهتر از جستجوی تعارف درباره آنچه کاربر دوست دارد ، مفیدتر است. از مردم بپرسید چه عواملی را به جای جلب رضایت برای کارهای خوب انجام شده تغییر دهند.

وقتی بازخوردی به ما داده شد که ما با آن موافق نیستیم ، حالت تدافعی به خود نگیرید ، اما در عوض بپرسید چه عواملی را تغییر می دهند یا چگونه تصور می کنند.

توانایی احساس عدم توهین شخصی توسط اظهارنظرهای منفی در مورد طراحی ما ویژگی آسانی نیست ، اما این یک مهارت حیاتی است.

۲۸. اتودیداکتیسم

autodidact شخصی خودآموخته است، شخصی با قدرت اراده برای موفقیت خود. UI و UX صنایعی نیستند که به مدرک یا گواهینامه های فانتزی نیاز داشته باشند – موفقیت مبتنی بر اخلاق و ثبات کار است.

autodidact بودن یک مهارت اساسی است زیرا همه در فضای طراحی در برهه ای از زمان با مشکلات، اصطلاحات، برنامه ها و موارد دیگری روبرو می شوند که درکش برایشان ممکن نیست.

هنگامی که این چالش اجتناب ناپذیر بوجود می آید، ما نمی توانیم برگردیم مدرسه و یاد بگیریم که فلان کار چگونه انجام می شود و نمی توانیم همکارانمان را یکسره اذیت کنیم. با داشتن مهارت و قدرت اراده برای کشف مسائل با تکیه بر خودمان، به وسیله اراده خود رشد چشمگیری خواهیم داشت.

با استفاده از اینترنت هیچ بهانه ای وجود ندارد که همه چیزهایی را که می خواهیم درباره UI و UX بدانیم نتوانیم به خود یاد دهیم. هر آنچه که ما نیاز داریم درست در مقابل ما قرار دارد اما فقط کسانی که دارای انضباط شخصی هستند از آن استفاده می کنند.

۲۹. سازگاری

تصویر برای ارسال

این از هیچ کس مخفی نیست که دنیای دیجیتال و فیزیکی به طور مداوم در حال پیشرفت است.

بسیار مهم است که طراحان خود را با فناوری های نوظهور، محصولات، روندها و غیره آشنا کنند.

ما نه تنها با خطر جایگزین شدن، بلکه با خطر از دست دادن فرصت های بهبود تجربه (ux) محصول خود نیز مواجهیم.

انطباق پذیری و ابتکار عمل برای آموزش خود در مورد فن آوری های مخرب ما را از این نظر جلوتر قرار داده و اطمینان حاصل خواهیم کرد که با تغییراتی اجتناب ناپذیر که صنعت ما با آن روبرو خواهد شد هنوز شغلی خواهیم داشت.


| image 63

هنگام طراحی رابط بعدی خود این اشتباهات را بخاطر بسپارید.

مقاله اصلی – ۱۰ اشتباه رایج که طراحان رابط کاربری انجام می دهند.

۳۰. بی توجهی به محدوده

| image 64

غیر معمول نیست که طراحان ویژگی هایی را معرفی می کنند که روند توسعه را بیش از حد پیچیده کرده در حالی که هیچ ارزش اضافی برای برنامه ندارد. تمرکز بر اهداف کسب و کار، وسعت پروژه، جدول زمانی و نحوه تولید محصولات، همه موارد مهم در اولویت بندی ویژگی های طراحی هستند.

مثلا، اگر ما در حال طراحی گزینه ای برای بارگذاری عکس پروفایل برای کاربران هستیم، اما قابلیت برش، مقیاس گذاری و چرخش عکس را هم اضافه کنیم باعث می شود که طراحی بی مورد پیچیده شود.

افزودن دکمه «چرخش» یا «برش» در طراحی دردسری ندارد اما پیاده‌سازی آن در کد پیچیده‌تر است. راه امن این است که از افزودن ویژگی ها اجتناب کنید مگر اینکه برای برنامه ضروری باشد. اهداف کسب و کار و کاربری را همیشه در اولویت مراحل طراحی قرار دهید.

با امتیازتان ما را سر حال بیاورید
میانگین: ۵

توسط حسین مرتضوی فر

من کارشناسی معماری دارم. حدود سال 92 بود که متوجه شدم که به کد نویسی و علوم رایانه علاقه مندم. بنابراین شروع به یادگیری جاوا و برنامه نویسی برای اندروید کردم. سپس به ارتقاء مهارت های خود پرداخته و در دانشگاه فردوسی شروع به تحصیل در رشته هوش مصنوعی کردم. در ضمنِ این کار، به علاقه ام یعنی زیباسازی همه چیز ادامه دادم و آن را با تبدیل شدن به طراح UI و UX به پایان رساندم. من اکنون یک طراحم که از سال 97 در حال انجام این کار هستم و به ارتقاء مهارت هایم می پردازم